Fortati sa jucam teatru la locul de munca

Existam noi, naturali si apoi noi, in rolul jucat la serviciu. Specificul joburilor si faptul ca “nu faci mereu ce-ti place” la locul de munca ne-a determinat sa ne impartim in doua intre latura noastra personala si cea profesionala. De cate ori n-ai auzit ca „la serviciu nu poti fi la fel ca in viata personala”? Ne transformam, ne ascundem, ne prefacem ca suntem alti oameni – totul ca sa „dam bine”. Dar ce se intampla cand jobul iti cere sa te comporti contrar firii tale pentru o perioada lunga de timp?

Aceasta este intrebarea la care cauta un raspuns Sanna Balsari-Palsule, un viitor doctorand in psihologie sociala de la Universitatea din Cambridge. Desi o mare parte din cercetare sugereaza ca personalitatea noastra pare sa fie in mare masura determinata genetic, avem, de asemenea, posibilitatea de a actiona impotriva naturii noastre, atunci cand situatia o cere. Din pacate, vine cu un pret: suprimarea sinelui pentru prea mult timp duce la stres, epuizare si degradarea sanatatii.

Balsari-Palsule a vrut sa afle ce rol ar putea juca acest concept la locul de munca, avand in vedere presiunile evidente de a ne comporta diferit in birou fata de timpul liber. Asa ca, a adunat aproximativ 300 de angajati din Marea Britanie, cerandu-le sa completeze un test de personalitate si un sondaj cu intrebari despre viata lor profesionala. In plus, a cules informatii despre performanta si promovarile lor de-a lungul anilor, pentru a le corela cu raspunsurile individuale.

Studiul este in desfasurare dar, pana acum, a reiesit ca extrovertitii sufera atunci cand pretind ca ar fi introvertiti la locul de munca, chiar mai mult decat introvertitii care pretind sa fie extrovertiti. Cand oamenii vorbareti si sociabili trebuie sa fie tacuti si singuri in birou timp indelungat, au raportat mai putina satisfactie la locul de munca si mai mult stres decat extrovertitii ale caror joburi le-au permis sa fie ei insisi. Acest lucru a fost valabil mai ales pentru angajatii mai tineri.

Dincolo de satisfactia oferita de locul de munca, cercetarea a sugerat ca inhibarea comportamentului natural al cuiva duce si la subrezirea sanatatii, in special a sistemului imunitar. Inima incepe sa bata mai tare, muschii se incordeaza – semne de instalare a stresului si anxietatii.

Balsari-Palsule si alti cercetatori cred ca acest lucru nu se aplica doar la introversiune si extraversiune, dar si la alte trasaturi importante de personalitate: receptivitate, constiinciozitate, gradul de simpatie sau nevroza. In cazul insusirii de a fi constiincios, de exemplu, „Este foarte posibil ca oamenii sa prezinte regulat pseudo-constiinciozitate la locul de munca, avand in vedere ca seriozitatea este atat de mult ceruta de societate si considerata un factor important de succes” a spus Balsari-Palsule, adaugand ca cercetarile au aratat in mod constant ca seriozitatea este cel mai puternic indicator de performanta si succes la locul de munca. Deci, daca teoria ei este corecta, chiar daca seriozitatea este in mod clar utila, daca ne-o insusim intr-un mod fals pentru o perioada indelungata, poate duce la stres si probleme de sanatate.

Exista, totusi, o modalitate de a anula aceasta auto-atribuire de insusiri nespecifica tie. Este esential sa iti acorzi un timp pentru a reveni la adevaratul tau sine. Spre exemplu, Balsari-Palsule a constatat ca extrovertitii care si-au oferit o pauza pentru socializare (ex.: masa de pranz cu colegii) au resimtit mai putina epuizare emotionala si stres in timpul orelor de lucru.

Fara acest timp de reintoarcere la tine, risti sa “te pierzi” incet-incet si sa te transformi intr-o persoana pe care da, si-o doreste compania in care lucrezi, dar care este foarte departe de firea ta, de naturaletea ta. Iti vei atinge obiectivele la serviciu, dar vei intarzia cu organizarea petrecerii copilului tau sau vei amana cumpararea cadourilor de Craciun pana nu le vei mai gasi in magazine. Vei fi angajatul perfect (totusi, fara statuie) insa iti vei pierde acele trasaturi pe care le iubesc cei apropiati tie.

Mai mult, autocontrolul este definit ca o resursa limitata, prin urmare, iti poti “fabrica” o noua personalitate pentru locul de munca, dar o vei putea mentine doar o anumita perioada de timp.

 

sursa: nymag.com

Ofera, te rog, Like & Share daca ti-a placut articolul.
fb-share-icon0
Tweet 20
Written by
Adela Ionita

Salut! Sunt Adela Ioniță și sunt *Productivity Coach pentru vieți împlinite*, ceea ce înseamnă că ajut oamenii să oprească *procrastinarea* și să trăiască viața la timp.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.